Home

Češi a mobilní data 2016

5.9.2016

KPMG: Polovina Čechů díky mobilním datům méně plánuje, třetina se víc věnuje sebevzdělávání a každý šestý se lépe seznamuje. Nejspokojenější jsou Češi s pokrytím signálem, méně již s cenou za data. Češi také spotřebují 70 % dat na komunikaci na sociálních sítích a přehrávání videa. Závěry vyplývají ze studie „Češi a mobilní data 2016“, kterou vypracovala KPMG Česká republika na základě průzkumu, do něhož se zapojilo přes 1 800 uživatelů mobilního internetu. 

Více podrobností naleznete v níže připojené studii vypracované nezávislou výzkumnou agenturou Data Collect pro KPMG.

Mobilní internet dnes v Česku využívá 55 % lidí ve věku 18 až 64
let. To je o 10 procentních bodů více než v roce 2012. 

„Za rychlým rozvojem mobilního internetu stojí na jedné straně rychlé budování datové sítě LTE, marketingové strategie operátorů a snížení cen chytrých telefonů, na druhé pak změna životního stylu uživatelů, ke které tento nový technologický standard vedl,“ říká Ondřej Holek, který v KPMG Česká republika odpovídá za služby pro sektor telekomunikací.

„Zatímco v roce 2014 pokrývalo LTE 15 % populace Česka, v současnosti je to již 92 % a ČR je tak v tomto ohledu na evropské špici. Ve spotřebě dat jsou Češi s průměrnými 600 MB naopak stále pod evropským průměrem,“ dodává Ondřej Holek. „Pokud se podíváme na spotřebu mobilních dat v ostatních zemích, tak jednoznačně vedou Švédsko, Finsko, Japonsko a Jižní Korea, kde se spotřeba dat pohybuje v násobcích tohoto průměru,“ dodává Holek.

Více sebevzdělání, lepší cestování, méně plánování

Dvě třetiny respondentů ve věku 18–24 let se spoléhají na okamžitou dostupnost dat a méně plánují. Třicet procent respondentů také uvedlo, že z mobilu řídí své finance. Pětina lidí pak méně sleduje televizi a více videa v mobilním telefonu.

Mobilní internet také přinesl zásadní změnu v osobním životě uživatelů. Každý šestý uživatel uvedl, že díky němu omezil setkávání s přáteli a na druhou stranu se také každý šestý respondent lépe seznamuje s novými lidmi a partnery.

„Mladší generace mobilní internet vnímá jako zcela přirozenou součást života. Stejně pevně se zabydluje i v návycích starších uživatelů. Usnadňuje jim navigaci, umožňuje okamžitě získávat informace a návody a zpřístupňuje zábavu,“ říká Ondřej Holek.

Třetina respondentů uvedla, že díky mobilnímu internetu věnuje více času sebevzdělávání a pro celých 61 % je díky mobilním datům příjemnější cestování. 

U Čechů vede prohlížeč

Přestože v jiných oblastech se Češi příliš neodlišovali od evropského nebo světového průměru, ve využívání aplikací jsou na opačném pólu.

„Ve Velké Británii využívá aplikace více než 80 % uživatelů a pouze necelá pětina preferuje prohlížeč. V ČR je toto procento výrazně nižší,“ říká Ondřej Holek. „Ukazuje to, že Češi jsou konzervativní a i do světa mobilů si nesou zvyky zažité používáním stolních počítačů,“ dodává Holek.

V přístupu přes aplikace v ČR dominují navigace, mapy a sociální sítě (54–65 %). Přehrávání videa přes aplikace preferuje pouze 28 % respondentů, což je méně než polovina v porovnání se zahraničím. Překvapivé je také malé procento (36 %) respondentů, kteří pro přístup do svého bankovnictví využívají aplikaci.

Češi jsou s nabídkou i službami operátorů spokojeni

Celkem 7 z 10 lidí uvedlo, že je spokojeno s mobilním datovým připojením od svého operátora. 6 z 10 lidí je pak spokojeno i s cenou datových služeb a pouze necelá pětina s ní spokojena není.

„Bezpochyby to souvisí s tím, že Češi jsou v porovnání se západní Evropou více informovaní, co se týče aktuální nabídky a vývoje datových služeb. Např. ve Velké Británii si až 40 % lidí myslí, že cena dat v posledních třech letech vzrostla, ačkoliv každoročně klesá,“ komentuje Ondřej Holek.

Spotřeba mobilních dat do tří let na evropské úrovni

„Spotřeba dat mobilních dat v Česku poroste a očekáváme, že se během nejpozději tří let dostane na úroveň evropského průměru. Trhu by mělo prospět jak sdílení sítí mezi operátory, tak zvýšení flexibility jednoho z operátorů po oddělení infrastrukturní části,“ dodává Holek.    

O průzkumu

Průzkum využitý ve studii „Češi a mobilní data 2016“ provedla nezávislá výzkumná agentura Data Collect. Sběr dat probíhal on-line v březnu 2016 mezi 1 850 respondenty v reprezentativním zastoupení podle věku a kraje. Průzkum oslovil pouze aktivní uživatele datových služeb v mobilním zařízení.