Home

Financial Times: Investoři ztrácejí trpělivost s francouzským telekomunikačním operátorem Iliad.

25.3.2019

Administrátor

Financial Times

V České republice často slýcháme, jak nově příchozí mobilní operátoři v zahraničí drtí trh, stlačují ceny na minimum a spotřebitelé tleskají, když jejich mobily dostanou nekončící datové limity. Pojďme se nyní na jeden takový příběh podívat z blízka. Pohádka jednoho z nejbohatších Francouzů a současně zakladatele Iliadu Xaviera Niela se začíná probouzet do reality.

 „Čekání na Godota“ – tak popisují dva současní akcionáři společnosti Iliad svoji frustraci z opožděné snahy jejího zakladatele Xaviera Niela o záchranu své reputace. V únoru 2019 klesla cena akcií společnosti Iliad (ILD.PA) na osmileté minimum.

 

Podle Finacial Times tržní hodnota miláčka investorů klesla od svého vrcholu v květnu 2017 o více než polovinu, čímž došlo k miliardovému snížení čistého jmění zakladatele Niela, jednoho z nejbohatších mužů ve Francii, který vlastní něco málo přes polovinu společnosti. Iliad přiměl investory, aby čekali na třech frontách: na uskutečnění konsolidace trhu ve Francii, na zhmotnění peněžních toků a na to, že její obchodní strategie přinese ovoce. Rozhodnutí Niela vykročit z domácí Francie do Itálie přililo jen olej do ohně, neboť si vyžádalo další potřebu investic pro vybudování mobilních sítí ve stejné době, kdy operátor musel investovat do rychlejšího optického širokopásmového připojení ve Francii.

Obchodní strategie

Nízkonákladový mobilní operátor Free Mobile společnosti Iliad vtrhl na scénu ve Francii v roce 2012, čímž narušil oligopol rivalských společností Orange, Bouygues a SFR. Přišel s jednoduchými smlouvami a balíčky a s možností kdykoliv od smlouvy odstoupit. Tento krok upevnil pověst Niela jakožto postrachu odvětví, neboť si tímto přístupem ve Francii získal pětinu mobilního trhu.

Vize prezentovaná investorům spočívala v tom, že společnost přiláká zákazníky cenově výhodnými nabídkami a následně je přesune na dražší balíčky, což by zvýšilo výnosy a zajistilo peněžní toky (Cash flow). Nyní, téměř po sedmi letech, ochutnává Iliad důsledky své vlastní receptury.

Jeho rivalové SFR a Bouygues se pustili do agresivních cenových akcí a nabízí levné, celoživotní nabídky, aby získali zpět zákazníky bez ohledu na náklady, čímž omezili operátorovi Iliad slibovaný vzestup na trhu. Trochu to připomíná v Česku aktuální příchod FlexiBusu při využívání stejných obchodních praktik, jakými v minulosti získaly podíl na trhu žluté autobusy RegioJet.

Ve druhém čtvrtletí 2018 zaznamenalo mobilní podnikání společnosti Iliad svůj vůbec první pokles zákazníků od uvedení na trh. Pokles navíc pokračoval i v následujícím čtvrtletí, čímž se snížily výnosy ve Francii. Mezitím v prvním čtvrtletí roku 2018 zaznamenalo podnikání s pevnými linkami společnosti Iliad svůj vůbec první pokles počtu uživatelů širokopásmového připojení a tento trend pokračoval také v následujících dvou čtvrtletích. Její dlouho očekávaný nový Freebox, který sdružuje pevnou linku, internet a televizní služby, měl být spuštěn před loňským létem, ale nakonec byl představen až v prosinci. Navíc náklady na kapitálové výdaje společnosti ve Francii vzrůstají, neboť investuje do optických vláken, kde je druhá za společností Orange v podílu na trhu. Tato investice spolu s italským dobrodružstvím pochopitelně brzdí cash flow: Iliad vykázala pozitivní konsolidovaný volný peněžní tok jen za čtyři z posledních 14 let. Společnost Enders Analysis dokonce očekává, že negativní peněžní tok (firma není schopna generovat hotovost) se meziročně více než zdvojnásobí na téměř 620 milionů eur v roce 2018, a bude pozitivní až v roce 2020 a 2021. Předpovídá však, že poté její peněžní tok bude v roce 2022 znovu hluboce negativní kvůli 1,2 miliardám eur, kterými se Iliad zavázal zabezpečit 5G super rychlé mobilní frekvence v Itálii. V této sumě mimochodem ještě nejsou zahrnuty náklady na 5G aukci ve Francii, která se očekává na konci letošního roku. Aby toho nebylo málo, je tu ještě příslib konsolidace trhu – a sice že čtyři hráči ve Francii by se zredukovali zpět na tři na základě dohody – a skončili tak brutální cenovou válku.

Cenová válka sice krátkodobě prospívá spotřebitelům, současně ovšem vede k zastavení investic do rozvoje sítí, a především brzdí a zpožďuje inovace a implementaci nových technologií. Bude zajímavé sledovat ve Francii a Itálii rozvoj 5G infrastruktury v porovnání s jinými zeměmi.

Více k tématu ZDE.