Home

Mobilní operátoři nabízejí vládě poradní platformu pro provoz informačních systémů státu

21.1.2021

APMS nabízí vládě ČR možnost konzultovat technické aspekty provozu informačních systémů státu s nejlepšími odborníky z telekomunikační branže. Poradní tým dokážeme postavit do 24 hodin od zadání.

APMS se rozhodla nabídnout české vládě platformu technické a konzultační podpory pro provoz technologií a informačních systémů potřebných pro zvládání pandemie COVID-19.

Na základě jasně formulovaného požadavku jsme schopni do 24 hodin postavit tým špičkových telekomunikačních odborníků, kteří budou připraveni pomoci konzultovat technické a bezpečnostní aspekty související s provozem informačních systémů, call center či služeb jako je například SMS ověřování,“ říká Jiří Grund, výkonný ředitel APMS.

Cílem naší iniciativy, je umožnit představitelům státu získat rychle a efektivně přístup k nejmodernějšímu technologickému know-how, které může významně pomoci při zvládání pandemie COVID-19.

Mobilní operátoři již například nasadili technologie, které pomáhají udržet linku 1221 v udržitelném stavu. Nasazené technologie umožňují do procesu telefonické registrace pouštět pouze tolik hovorů, které jsou schopni operátoři linky 1221 na call centru fyzicky odbavit. Ostatní uživatelé vyslechnou hlasové doporučení využít objednávky na očkování prostřednictvím registračního webu.

Přestože start registračního systému na očkování pro osoby starší 80 let doprovázely technické potíže, po včasném a aktivním zásahu mobilních operátorů se je podařilo během několika desítek minut odstranit. Provoz registračního webu se tak stabilizoval. Co se vlastně stalo a jak podobným komplikacím do budoucna předejít?

Zásadní pro pochopení celé situace je fakt, že standardní „SMS zpráva“ je zcela odlišný produkt než služba „hromadné SMS“. Hlavní rozdíl je v kvalitativních parametrech služby, tedy v garanci doručení zprávy na koncové zařízení zákazníka v požadovaný čas.

Hromadné SMS je garantovaná služba

Tomuto způsobu komunikace se někdy také říká A2P (aplikace=> telefon). Zákazník, který potřebuje tuto službu využít například pro ověřování transakcí (internetové bankovnictví, platby kartou, zabezpečené přihlašování) od začátku požaduje, aby ověřovací SMS došla na mobil uživatele v řádu desítek vteřin. Proto, když provozovatel informačního systému službu u svého dodavatele objednává, je základním parametrem jeho objednávky i předpokládaná hustota provozu, resp. propustnost určitého počtu SMS za vteřinu. Jinými slovy dodavatel služby hromadných SMS potřebuje vědět, zdali je očekáváno, že například o ověřování budou žádat stovky, tisíce anebo statisíce uživatelů za hodinu. Když tento parametr objednavatel zná, může operátor službu korektně nakonfigurovat a neohrozit tak provoz jiných služeb.

Služeb hromadných SMS zpravidla hojně využívají banky či provozovatelé informačních systémů, kde je vyžadován vyšší stupeň zabezpečení pro ověření identity přihlašovaného uživatele.

Stejně dobře mohou hromadných SMS využívat i obce či místní samosprávy, a to pro potřeby varování obyvatel v případě krizových událostí. Typicky povodně, požáry, uzavírky komunikací atp.

Jak funguje standardní SMS?

O Silvestrovských oslavách lidé běžně posílají desítky milionů SMS, a to v režimu P2P, tedy telefon => telefon. V tu chvíli ale nikdo neočekává, že taková SMS dojde na druhý telefon okamžitě, pár vteřin po půlnoci. Ona dojde zpravidla rychle, v řádu minut, ale rychlost doručení není garantovaným parametrem služby. Operátor totiž v momentě odesílání SMS zprávy zpravidla vůbec neví, zdali je adresát online, zdali má zapnutý telefon atp. Zprávu proto jednoduše odešle ze své sítě do tzv. SMS centra odkud se odešle na koncové zařízení až ve chvíli, kdy je druhý telefon online a zátěž sítě to dovolí.

 

Kontakt pro média:

Jiří Grund
výkonný ředitel
Asociace provozovatelů mobilních sítí
+420 604 114 054