Home

Kde reklamovat služby Premium SMS a Audiotex

Služba Premium SMS umožňuje zákazníkům mobilních operátorů platit za zboží a služby prostřednictvím mobilního telefonu, aniž by se zákazník musel předem někde registrovat. Jde tedy o velmi snadný způsob nákupu nejrůznějších služeb. Je možné například pohodlně zaplatit jízdné v MHD, poplatek za parkování, koupit zboží na internetu, případně si objednat předplatné časopisu. 

Zákazníkům s předplacenou kartou je pak cena zboží či služby odečtena přímo z jejich kreditu.

Zákazníkům se smlouvou se uhrazená cena objeví na jejich pravidelném měsíčním vyúčtování.

Mobilní operátor tak při zajištění služby Premium SMS funguje stejně jako např. banka, tj. zprostředkovává platbu mezi zákazníkem a prodejcem.

Záznamy transakcí za Premium SMS naleznete ve vyúčtování vašich operátorů zde:

T-Mobile – speciální sekce na faktuře „Zprostředkovaný prodej" a "Platební služby";

Telefónica (O2) – speciální sekce na faktuře nazvaná „Platební transakce";

Vodafone – speciální sekce na faktuře nazvaná „Platby třetím stranám";

Air Telecom (U:fon) – speciální sekce na faktuře nazvaná „Služby třetích stran".

 

Jak reklamovat

U poskytovatele služby (případně zprostředkovatele platby) – v případě, že Vám nebyla doručena služba nebo zboží; služba nebo zboží je vadné, nefunkční, došlo k záměně, atd. Zkrátka v případě, kdy reklamace souvisí se zbožím nebo službou.

Reklamaci uplatněte vždy u poskytovatele služby. Kontakt na Poskytovatele musí být vždy uveden v návodu, jak při koupi zboží či služby postupovat. 

Mobilní operátor nemá žádnou pravomoc jakkoli řešit reklamaci v případě poskytnutého zboží nebo služby. (Když koupíte zkyslé mléko a zaplatíte platební kartou, také neuplatníte reklamaci v bance, ale v obchodě.)

Kontaktní údaje na prodejce zboží získáte jednoduše zadáním čísla služby do vyhledávacího pole databáze čísel, které naleznete v pravém horním rohu stránky platmobilem.cz  Do této databáze jsou všichni poskytovatelé  Premium SMS povinni uvádět kontaktní údaje nezbytné pro podání reklamace a zajišťovat jejich aktuálnost.

U mobilního operátora – v případě, že nesouhlasí částka vyúčtování nebo se částka za Premium SMS na vyúčtování jeví jako neoprávněná. 

V reklamaci nezapomeňte uvést:

  • Čas zpoplatnění, kdy vám byla stržena reklamovaná částka (čas odeslání přijmutí SMS nebo čas zpoplatněného volání);
  • Telefonní číslo služby (vždy začíná na 90);
  • Vaše telefonní číslo, ze kterého byly strženy peníze;
  • Vaše kontaktní údaje;
  • Co požadujete;
     
Pokud není spotřebitel spokojen s výsledkem reklamace, může se obrátit na následující instituce:
  • Český telekomunikační úřad - při zjišťování, zda bylo účastníkem voláno z jeho pevné linky nebo mobilního telefonu 
  • Česká obchodní inspekce - v případě nesdělení ceny za volání nebo za odeslání prémiové SMS zprávy včetně případného použití nekalých a agresivních obchodních praktik u těchto služeb
  • Česká národní banka, případně i Finanční arbitr ČR - vzhledem k tomu, že volání na čísla 90x a zasílání nebo příjem prémiových SMS zpráv jsou považovány za malý platební styk
  • Ministerstvo financí ČR, které vykonává dozor nad sázkovými hrami a loteriemi
  • Policie České republiky - v případě řešení podvodných jednání při poskytování prémiových služeb apod.