Home

Zneužití prémiových služeb k podvodnému jednání

26.9.2012

S tím, jak rychle roste počet lidí, kteří mobilní telefon podobným způsobem běžně využívají, roste bohužel také počet nejrůznějších podvodníků, kteří se je snaží napálit a připravit o peníze.

Nejlepší obranou, před podobnými praktikami, je prevence.

Případ 1. „Omylem“ zaslané kódy

Typický průběh: 

Na mobilní telefon Vám přijde SMS s kódem v podobě řetězce číslic a písmen. Vzápětí Vám zavolá neznámý, sympaticky vystupující muž či žena a s velkou omluvou Vás požádá o nadiktování uvedeného kódu.  Jako důvod zpravidla uvádí to, že se spletl při zadávání vlastního čísla a kód proto místo jemu odešel Vám.  Pokud mu kód nadiktujete, má zpravidla vyhráno a Vy pravděpodobně přijdete o dost peněz.

Princip: 

Podvodník si ve skutečnosti na Vaše telefonní číslo přes internet objednal zboží a chtěl platit takzvanou platební bránou přes mobil.  Takováto objednávka musí být ale potvrzena autorizačním kódem. Ten je zasílán prostřednictvím SMS na mobilní telefon, na jehož vrub je nákup účtován. Nadiktováním autorizačního kódu či přímo přeposláním SMS podvodníkovi umožníte bezproblémové dokončení nákupu na Váš účet.
Způsobenou škodu můžete navíc zjistit až s měsíčním zpožděním, tedy až v době, kdy Vám přijde vyúčtování za mobilní služby, kde budou naúčtované i zmíněné platby.

(http://www.platmobilem.cz/pro-verejnost/pruvodce-pro-m-platbu)

Jak se bránit: 

V žádném případě nesdělujte třetím osobám žádné kódy, které prostřednictvím SMS obdržíte. Sobě i ostatním pomůžete také tím, pokud podezřelou komunikaci oznámíte co nejdříve svému operátorovi.

Oznámit ji můžete také prostřednictvím naší asociace (apms@apms.cz) a my již zajistíme její předání operátorovi, případně i Policii ČR.


Případ 2. „Lukrativní“ nabídka pracovního místa nebo rychlého úvěru

Typický průběh:

Řádková inzerce v tisku nebo na internetu nabízí po zavolání na uvedené běžné telefonní číslo možnost zprostředkování zajímavé práce nebo rychlého úvěru. Pokud číslo vytočíte, ozve se Vám hláska, že volaný své telefonní číslo změnil a abyste zavolali na nové telefonní číslo. Nové číslo začíná 9.  Po jeho vytočení Vám operátor společnosti, která pracovní místo či úvěr zprostředkovává, pokládá poměrně rozsáhlou sadu otázek a na závěr sdělí, že bohužel nevyhovujete některým kritériím, a proto Vám žádnou práci nebo úvěr nemůže nabídnout.

Princip:

Podvodník Vám nikdy nechtěl nabídnout žádnou práci ani úvěr, ale chtěl z Vás pouze získat peníze tím, že Vás nechá zavolat na jím provozovanou drahou audiotexovou linku. Jediným úkolem operátora, kterému se dovoláte, je pak zpravidla to, aby Vás udržel na lince co nejdéle a účet byl tak co nejvyšší. Cena za podobné volání bohužel často přesahuje i několik tisíc korun.

Jak se bránit:

Je dobré vědět, že všechna telefonní čísla začínající 9 jsou určena pro tzv. audiotexové služby a jsou zpoplatněna zvláštní sazbou. Aktuální přehled jednotlivých poskytovatelů služeb je možné nalézt na www.platmobilem.cz v sekci "Databáze čísel“.

Před voláním na takovou linku si proto vždy ověřte cenu, za kterou budete volat.  Cenu za minutu volání na takovou linku lze vždy určit pomocí 4. a 5. číslice daného audiotexového čísla.

Od 1. října 2012 navíc musí všichni poskytovatelé audiotexových linek, kteří nabízí finanční úvěry nebo práci, uvádět před začátkem každého hovoru hlasovou zprávu, ze které se volající dozví, jaká je cena za minutu volání na tuto linku. Podobné praktiky by proto již nyní měly být podstatně obtížnější.